Recensie: Yeasayer – Fragrant World
30 augustus 2012
218 WOORDEN < 1 MINUUT

Yeasayer heeft een nieuwe plaat op de wereld gezet: Fragrant World. De titel, letterlijk vertaald ‘geurige wereld’, verwijst enigszins naar de klank van het album. Het is een beetje een dromerig album: gitaren zijn vervangen door synthesizers en drumcomputers. Hierdoor lijkt het album thuis te horen in het rijtje dansmuziek uit de eighties, maar dan met een futuristisch randje.

Fragrant World lijkt geenszins een opvolger van de vorige albums van deze band. Men zou zelfs kunnen zeggen dat het een totaal andere band lijkt. Bij elk nieuw album lijkt deze experimentele rockband van gedaante te wisselen. Opvallend bij dit album zijn de ruime aanwezigheid van elektronica en de sound, die wat koeler is dan bij voorgaande albums.

Het album lijkt wat onder te doen aan zijn voorgangers. Op het eerste gezicht kan het zelfs nog extra tegenvallen. Fragrant World is een typisch voorbeeld van een plaat die meerdere luisterbeurten nodig heeft om gewaardeerd te kunnen worden. Het lijkt of de band wat minder moeite heeft gedaan om te zorgen voor een goede afwerking. Toch heeft Fragrant World ook zo zijn schoonheid. De eightiessound en elektronische invloeden maken het een redelijk dansbaar album. En vaak zijn bands met een gevarieerde stijl erg interessant en bijzonder. Yeasayer laat graag meerdere kanten van zichzelf zien.

Beluister hier het album van Yeasayer