Recensie: Warpaint – Warpaint
21 januari 2014
379 WOORDEN 1 MINUUT

Warpaint is een Amerikaanse band, afkomstig uit Los Angeles. In 2004 is de groep gevormd. De single en plaat zijn al een tijdje geleden uitgebracht. Inmiddels bestaat de band bijna tien jaar en werd het tijd om het tweede studioalbum op de markt te zetten.

Opvallend aan Warpaint is dat het een groep is die uit uitsluitend vrouwen bestaat: Emily Kokal, Theresa Wayman, Jenny Lee Lindberg en Stella Mozgawa. Nog een grappig detail is dat de band gevormd is op Valentijnsdag. Niet omdat alle bandleden verliefd waren op elkaar, het was gewoon toeval. Warpaint wordt omschreven als indierock band, waarbij de nadruk vooral op rock ligt. En rocken kunnen ze zeer zeker. Bekende nummers van de band zijn Love Is To Die en Undertow.

Na het vorige studioalbum The Fool, dat uitgebracht werd in 2010, werd het nu tijd voor een nieuw album. Voor de fans is dit groot nieuws, aangezien er al een aantal jaar gewacht werd op een nieuwe plaat. Dit keer kozen de dames voor een simpele titel: Warpaint. De release van het album vond plaats op 17 januari 2014.

Het album bestaat uit twaalf nummers. Het eerste nummer is Intro, dat minder dan twee minuten duurt. Misschien kan er dus beter gezegd worden dat er elf ‘echte’ nummers zijn. Er zijn wat hardere nummers, als Biggy en Disco//Very, die goed dansbaar zijn. Deze nummers refereren het meest aan het vorige album van de band, dat ook voornamelijk ruigere nummers bevatte. Warpaint lijkt echter wat meer tot rust gekomen te zijn. De nieuwe plaat bevat ook songs die meer emotie over brengen, zoals Drive en Son. Dit zijn nummers die wat rustiger zijn in vergelijking met de oudere nummers en de andere nummers op het album.

Het is daarentegen niet nodig om zorgen te hebben: de band is niet geheel van stijl veranderd. Helemaal niet eigenlijk. De twee albums lijken redelijk veel op elkaar. Zo zijn er dezelfde soort instrumenten gebruikt: gitaar, basgitaar en drums. Ook zijn er in sommige nummers wat elektronische invloeden. De bijzondere stem van de zangeres zorgt voor een bijzondere invloed in de muziek. Warpaint lijkt volwassener te zijn geworden, wat terug te horen is in de muziek. Eigenlijk maakt dat de band alleen maar beter, omdat de muziek strakker geworden is.

Bron foto: DIY