Recensie: The Kooks – Down EP
29 april 2014
282 WOORDEN < 1 MINUUT

The Kooks brachten op 20 april 2014 een nieuwe EP uit, met de naam Down. Op de plaat staan vier nummers: het gelijknamige DownHooray for HenryHold On en Melody Maker. Best jammer dat de band slechts een EP uitgebracht heeft, waar altijd maar een aantal nummers opstaan. Liever hadden we een heel nieuw album van The Kooks willen ontvangen, maar nu moeten we het doen met slechts vier nummers.

Met het lied Down lijkt de band een heel nieuwe weg in te slaan. Het nummer lijkt niet zozeer op de vorige muziek die de band gemaakt heeft. Het is erg funky, maar dan wel met een indie touch. Het is even wennen, misschien zal niet iedereen het nummer een succes vinden. Hoe dan ook, creatief is het zeker.

Wanneer er echter naar de volgende liedjes geluisterd wordt, lijkt de ‘oude’ band weer terug te zijn. Misschien was Down slechts een vreemd experiment, om te laten zien dat The Kooks nog meer in petto hebben.  Hooray for Henry en Hold On zijn typische nummers voor de band: vrolijk, zomers en heel erg indie. De EP wordt afgesloten met het lied Melody Maker, een zacht en akoestisch lied.

De band laat weer eens zien wat een fijne muziek ze maken. Luisteraars van het album zullen meteen zin hebben om buiten in de zon te zijn, aangezien de muziek van The Kooks zo zonnig is. Zal de band bewust besloten hebben om de EP zo tijdens de lente uit te brengen? In ieder geval is er nu nog wat tijd om de liedjes uit het hoofd te leren, voor het festivalseizoen echt van start gaat. De band zal onder andere verschijnen op Pinkpop (zondag 8 juni).