Recensie: Bloc Party – Four
23 augustus 2012
312 WOORDEN < 1 MINUUT

Na Intimacy uit 2008 komt Bloc Party met een nieuw album op de proppen: Four. Dit is – zoals ook uit de naam te herleiden valt – alweer het vierde album van de band. De band leek aan een langzame dood te sterven, nadat de bandleden een aantal jaar geleden tijdelijk uit elkaar gingen. Bloc Party is echter terug van weggeweest.

In Four blijkt dat de Londense post-punkgroep nog steeds flink kan rocken met harde gitaren. Dit wijst terug naar hun debuutalbum Silent Alarm uit 2005 en het album A Weekend in the City uit 2007, waar de gitaargeluiden ook overduidelijk aanwezig waren. Ook de experimenteerdrang waar de band zo bekend om is, is niet verdwenen. Er zijn speelse melodieën te horen en de bijzondere stem van zanger Kele Okereke is onvermijdelijk.

Er is echter wel een groot verschil aan dit album ten opzichte van het vorige album Intimacy. Bij Four is het elektronische randje nergens meer te bekennen. Waar Intimacy neigde naar genre elektronische pop, is bij Four weer sprake van rock. Dit is enigszins jammer, aangezien de elektronische invloeden zorgden voor karakter en een vrolijke sound. Mensen – waaronder ikzelf – die Bloc Party met name kennen door het album Intimacy, zullen misschien even moeten wennen aan dit non-elektronische album. Aan de andere kant kan gezegd worden dat Bloc Party weer terugkeert naar het genre waar ze ooit mee begonnen zijn. Daar voelen ze zich waarschijnlijk na al die jaren toch het meest in thuis.

Bloc Party is weer terug in de muziekwereld. In originele bezetting, met een nieuw album en een sound die neigt naar de beginjaren van de band. De elektronische invloeden van album Intimacy zijn ingeruild voor gitaargeluiden, zoals op debuutalbum Silent Alarm. Rocken kunnen ze na al die jaren dus nog steeds en de experimenteerdrang uit zich in dit album in het harde gitaarspel.

Beluister hier het album van Bloc Party