MENU
Longread: Jamie And The Amazing In Colour Dreamcoat
4 februari 2016
2210 WOORDEN 6 MINUTEN

We kenden Jamie Smith – beter bekend als Jamie xx – al als lid van The xx, als remixer en als producer. De Brit had al een handjevol succesvolle singles op zijn artiestennaam staan, maar een soloplaat was er nog niet. Tot vorig jaar. In Colour was een van de meest kleurrijke elektronische albums van de afgelopen jaren, dat opviel door de balans tussen nostalgische melancholie en moderne prodcutie én door Smith’s schatkamer vol subtiele samples. Onderstaande reportage biedt een uitgebreide kijk op Jamie xx, met aandacht voor zijn muzikale verleden, zijn debuutplaat In Colour en het gebruik van samples op de man die vandaag werd aangekondigd als de derde headliner van Best Kept Secret 2016.

Zwanger

De muzikale carrière van Jamie Smith begon zo’n tien jaar geleden toen hij ‘per ongeluk’ het eerste album van The xx produceerde, nadat eerdere sessies met andere producers (waaronder Major Lazer-ster Diplo) de muzikale mist in waren gegaan. The xx bestond naast Smith destijds uit Romy Madley Croft, Oliver Sim en Baria Quresh, klasgenoten aan de Londense Elliott School, waarvan ook Hot Chip, Burial en Four Tet afkomstig zijn. Baria Quresh werd vriendelijk doch dringend verzocht haar koffers te pakken, het drietal brak door, won de Mercury Prize met het naamloze debuut dat in 2009 verscheen, the rest is – zoals ze zeggen – history.

In datzelfde jaar legde Smith al stiekempjes de basis voor zijn solocarrière. In de jaren die volgden maakte hij remixes voor onder meer Adele (Rolling In The Deep), Florence + The Machine (You’ve Got The Love) en Radiohead (Bloom). In 2010 remixte Jamie xx NY Is Killing Me van Gil Scott-Heron. Het bleek het tipje van de heetste ijsberg ooit. Op 21 februari bracht het duo Scott-Heron/Smith met We’re New Here een volledig remixalbum uit.

Het was de eerste hit van Smith, die zich in de studio daarnaast steeds vaker aan de andere kant van het glas bevond. Hij produceerde met Take Care de naamgever van Drake’s tweede album (2011). Op dat nummer is een sample hoorbaar uit – jawel – We’re New Here! Ook zat achter de knoppen voor Alicia Keys’ When It’s All Over en werkte als producer opnieuw samen met Adele.

Toch baarde Smith destijds ook al eigen baby’s. Sterker nog, de Brit leek om de haverklap zwanger te zijn. Nog geen half jaar na de release van We’re New Here bracht Smith met de dubbele single Far Nearer/Beat For in juni 2011 de eerste release uit die hij volledig op zijn eigen (artiesten)naam mocht schrijven.

In 2012 en 2013 keerde Smith terug in The xx-kooi, om te werken aan tweede plaat Coexist (de plaat verscheen op 10 september 2012). Vervolgens wist hij echter niet hoe snel hij zich weer op zijn solowerk moest storten. In 2014 bracht hij met All Under One Roof Raving, Girl en Sleep Sound drie nieuwe singles uit.

In Colour

De twee laatstgenoemden zouden een jaar later terugkeren op het volwaardige solodebuut van Jamie xx. In Colour kwam op 29 mei 2015 uit via label Young Turks, de thuisbasis van onder meer John Talabot, waarmee Smith eerder samenwerkte, FKA Twigs, SBTRKT, Sampha en natuurlijk The xx zelf. Het album bleek al snel zo kleurrijk als zijn hoes. Waar het minimalisme bij The xx zich vooral liet vatten in grijstinten, gaf het op In Colour juist ruimte voor licht. En dat licht, dat had Jamie Smith gezien.

Op zijn album neemt Smith de luisteraar mee op reis door het Londense nachtleven. Uit het album spreekt een fascinatie voor de muziekstijlen van het verleden: Britse garage, house, techno, dubstep, rave, soul en hip-hop. Goed, daarin is Smith niet uniek. Het meerendeel van de hedendaagse artiesten maakt ‘historische’ muziek. Smith maakt echter gretig gebruik van zijn eerdere ervaringen en weet de nostalgische en melancholische muziek aan te vullen met moderne producties.

Jamie-xx-2997-Emma-Swann_2047x1365

Het beste voorbeeld is prijsnummer I Know There’s Gonna Be (Good Times). Smith, die wordt bijgestaan door raptalenten Popcaan en Young Thug, herhaalt hier het huzarenstukje dat hij eerder vertoonde op Drake’s Take Care. Zelden had hip-hop de afgelopen jaren zo fris geklonken als vanuit de vliegensvlugge vingers van deze introverte blanke emo-dude. In Colour bewaarde de balans tussen ballads en bangers.

Hoewel Smith op In Colour zijn horizon verbreedt, verraadt de Brit ook zijn afkomst niet. Zo komen zijn xx-collega’s Romy Madley Croft en Oliver Sim op de thee. Gezellig. Sim verzorgt de vocalen op Stranger In A Room, terwijl de gitaarmelodie in het nummer ingespeeld is door Madley Croft, net als op Loud Places het geval is. Op dat nummer neemt de dame ook de vocalen voor haar rekening. Ook op SeeSaw horen we haar terug. Het nummer, de derde track op de plaat, herbergt nóg een oude bekende. (Echt, het is soms net een familiereünie.) Schoolvriend Kieran Hebden, beter bekend als Four Tet, verzorgt namelijk de productie.

Samples

Jamie xx toont zich op In Colour een kleurrijke koning van het platenparadijs. Met subtiele samples gaf hij zijn album diepgang zonder dat daarbij enige dansbaarheid verloren ging. Maar waar komen die samples nou vandaan? Wij zochten het voor je uit in onderstaand segment. De video’s staan al op scherp op de juiste plaats in het nummer, dus je hoeft je alleen nog maar een weg door Jamie xx’s sample-schatkamer te klikken!

De samples die Smith op zijn In Colour ten gehore brengt vormen een samenvatting van het album. Nieuw en oud staan in Smith’s platenbakken gebroederlijk naast elkaar, alsof het nooit anders geweest is. Eens te meer toont hij aan niet in genres of tijdperken, maar simpelweg in klankkleuren (die ook zo rijkelijk vertgenwoordigd zijn op de hoes) te denken. Het geeft het album een dosis diepgang die in de dansmuziek uiterst zeldzaam is.

Albumopener Gosh toont direct aan dat Smith niet bang is om de obscuriteit in te duiken. De herhalende vocale sample die het nummer draagt is afkomstig uit een uitzending van One in the Jungle, een programma dat tussen 1995 en 1998 liep op BBC Radio, waarin onbekende MC’s de kans kregen zich voor te stellen aan het publiek. Als Marco Borsato zijn stoel omdraaide, mocht de MC blijven voor de liveshows. Het gebruik van de sample is nog indrukwekkender in de wetenschap dat het bewuste materiaal nooit daadwerkelijk op de radio uitgezonden is.


De beat die Smith in het nummer gebruikt is afkomstig uit funkanthem Think (About It) van Lyn Collins, dat ook twee keer gesampled werd op Kanye Wests My Beautiful Dark Twisted Fantasy. Meesterproducer Smith weet zelfs een sample waaraan zoveel associaties vastkleven volledig naar zijn eigen hand te zetten.


Op tweede track Sleep Sound valt Smith opnieuw terug op zijn muzikale netwerk. Hoe zou het LinkedIn-profiel van de beste man eruit zien? Smith luistert het nummer op met een sample uit Karma, een nummer van Alicia Keys, waarmee hij – zoals gezegd – eerder als producer samenwerkte. De Amerikaanse diva is echter niet de enige nachtegaal die hoorbaar is op Sleep Sound. Halverwege de tweede minuut van het nummer gebruikt Jamie xx een vocale sample uit It’s A Blue World (1955) van het harmonische jazzkwartet The Four Freshman. De zangpartij wordt (vrijwel vanzelfsprekend) niet in zijn originele vorm gepresenteerd. Smith vermengt de vocale sample met een beat die afkomstig is uit Vondelpark’s Hippodrome uit 2010.




Met SeeSaw dient de eerste daadwerkelijke samenwerking van de plaat zich aan. Zoals gezegd werd de track geproduceerd door Four Tet. Een grotere rol is echter weggelegd voor Romy Madley Croft. Zij coverde in 2008 het originele nummer, een disco-track van Mary Buffet. Zonder haar medeweten had Smith de cover doorgestuurd naar Four Tet, zodat het jaren later kon opduiken op In Colour. Jamie xx maakt op hetzelfde nummer op indrukwekkende wijze gebruik van Fiorucci Made Me Hardcore een videocollage over het Britse nachtleven van Mark Leckey. De korte film, die uitkwam in 1999, is utigegroeid tot een romantisch symbool voor de nostalgie van het Britse nachtleven.

Het sluit naadloos aan bij de sfeer op Smith’s soloplaat. Bij nader inzien helemaal niet zo gek dus, dat de vocale snipper die in de film opduikt op 4 minuten en 50 seconden, gesampled wordt aan het einde van SeeSaw. Deze week nog bracht Four Tet een club-edit uit van het nummer.


Op Obvs verruilt Smith vervolgens de Britse regen voor een tropisch zonnetje. Dat tropische zonnetje komt overigens niet uit de lucht vallen. Jamie xx maakt in het nummer gebruik van een sample uit Stimela, een nummer uit 1974 van de Zuid-Afrikaanse tropmettist Hugh Masekela. De sample duikt na 34 seconden op in het origineel en is in Obvs het best te horen op 3 minuten. Een andere sample uit het nummer is afkomstig uit After Dinner’s Paradise of Replica uit 1989.



De tijdmachine brengt de luisteraar op de volgende twee tracks, Just Saying en Stranger In A Room terug naar het heden. Beide tracks bevatten vocale samples van Madley Croft, die tegen het einde van de plaat opnieuw haar opwachting maakt op Loud Places. Het refrein (“I have never reached such heights”) is echter voor een groot deel afkomstig uit Could Heaven Ever Be Like This, dat in 1977 werd uitgebracht door Idris Muhammad, die nog geen jaar voor de albumrelease op 74-jarige leeftijd overleed.


Dan volgt met I Know There’s Gonna Be (Good Times) hét prijsnummer van In Colour. Het frisse hip-hopnummer werd door Jamie Smith in samenwerking met twee raptalenten, Young Thug en Popcaan, volledig digitaal in elkaar. Het drietal stuurde fragmenten via de mail heen en weer, waardoor Popcaan Jamie tot op de dag van vandaag niet ontmoet schijnt te hebben. Het toonbeeld van moderne muziek dus. Dat zal toch geen sample uit een grijs verleden bevatten? Mooi wel! Het plaatje opent met een soulvolle sample uit Good Times van The Persuasions. Jamie kocht hun album Street Corner Symphony uit 1979 op een straathoek in house-hoofdstad Detroit. Het nummer is de samenvatting van het album. Eerder zeiden we nog dat oud en nieuw in Jamie’s platenbak naast elkaar staan, hier vermengen de twee zich tot een nieuw geheel.


Het album wordt afgesloten door het slepende sample-hoogtepunt Girl, dat kwaststreken bevat uit liefst vijf andere kunstwerken. Het nummer begint met de gesproken tekst “You’re the most beautiful girl in (de Londense wijk, red.) Hackney y’know”. De regel is afkomstig uit een dialoog uit de derde uitzending van Top Boy, een serie die kort werd uitgezonden op het Britse Channel 4. De hoge vocalen in het nummer zijn afkomstig uit I.O.U., een nummer dat in 1983 werd uitgebracht door de Britse disco/dance-formatie Freeez. Ook Beach Boy Brian Wilson draagt een handje bij aan de vocale sectie. De opening van zijn track Our Prayer / Gee (2004) duikt in Girl vlak na de drop op.




De instrumentale ingrediënten voor het nummer komen uit twee nummers. Girl opent met een baslijn die afkomstig is uit de laatste sectie van Out There, een track die in 2007 werd uitgebracht door de Zweedse elektro-formatie Studio. De gitaarlijnen in het nummer zijn grotendeels afkomstig van de grootste hit van het Noors-Duitse The Whitest Boy Alive (onder meer Erlend Øye), Burning. De melodielijn wordt direct aan het begin van Girl door Smith geïntroduceerd, maar duikt pas na 2 minuten op in het origineel.



Kleurrijke cohesie

Jamie xx is een van de meest veelzijdige muzikanten van het moment, met een schatkamer aan samples. Hij draait in zijn sets net zo makkelijk een dialoog uit een obscure Britse televisieserie als Tame Impala’s Let It Happen (zoals hij deed op Coachella). Smith staat, getuige zijn producties en samenwerkingen, met beide benen in het heden, maar graait met zijn grijpgrage armen naar het verleden wanneer hem dat uitkomt, als een kind in de snoepwinkel. In Colour is een plaat voor een trans met de tranen in de ogen. Jamie varieert in zijn moderne melancholie tussen ballads en bangers. Zelden was een album – laat staan een debuutalbum – zo kleurrijk en toch zo coherent.

Alle tracks uit deze Jamie xx-reportage zijn verzameld in deze Spotify-playlist!

Tweet Share
Geschreven door
Dirk
Dirk

Dirk raakte op Best Kept Secret 2013 verslaafd. Niet aan geestverruimende middelen, maar aan alternatieve muziek! Houdt van boeken en foto's, maar alleen degenen waar hij zelf niet op staat....