Concertverslag: Cloud Control en Twin Shades @ Tivoli De Helling
14 maart 2014
602 WOORDEN 1 MINUUT

Woensdag 12 maart 2014  gaf Cloud Control een concert in Tivoli De Helling, Utrecht. Eerder werd er bij Muzify al een artikel geschreven over deze band, waar tevens aangekondigd werd dat ze naar Nederland zouden komen.

Om even kort samen te vatten: Cloud Control is een Australische band, afkomstig uit Sydney. Momenteel zijn ze bezig met een tour, waarbij ze onder andere veel Europese landen langsgaan. Cloud Control bestaat uit Alister Wright (zang/gitaar), Jeremy Kelshaw (zang/basgitaar), Heidi Lenffer (zang/keyboard) en Ulrich Lenffer (drums). Het genre is indierock, maar er zou gesteld kunnen worden dat er ook enige psychedelische invloeden zijn.

Twin Shades was het voorprogramma van de avond. Ze maken psychedelische rockmuziek. Het is een Nederlandse band, maar dat is niet direct te zien of te horen – in positieve zin. Er werden eerst twee nummers gespeeld, voordat de zanger een gesprek tegen de zaal begon. Toen werd er plotseling Nederlands gepraat. Twin Shades is zeker een waardige band. Ze speelden ongeveer 45 minuten, waarbij eigenlijk geen van de nummers teleurstellend was. De zaal stond behoorlijk vol, wat niet altijd het geval is bij het voorprogramma. De bandleden voorzagen het publiek ook van de nodige dansjes, die met de muziek erbij een goed geheel vormden. Het publiek leek niet zozeer mee te zingen, waaruit duidelijk werd dat Twin Shades misschien niet bij veel mensen bekend was. Dat maakte echter niet uit, want het applaus was zeker aanwezig.

Vervolgens kwam Cloud Control het podium op. Het concert was goed opgebouwd. Na een korte interlude werd het bekendste liedje van hun nieuwe album Dream Cave gespeeld: Dojo Rising. In het begin speelden de leden vooral nieuwe nummers, met af en toe een ouder liedje tussendoor. Later in het optreden werden wat meer nummers van het eerste en tweede album, Cloud Control en Bliss Release, gespeeld. Zo kwamen Meditation Song #2 (Why, Oh Why) en Gold Canary langs. Om het optreden nog een beetje extra leuk te maken, had Wright bij één van de nummers vuurwerksterretjes op zijn gitaar. Deze werden aangestoken door Kelshaw, wat een grappig tafereel was. Zijn aansteker was bijna leeg, dus de sterretjes gingen met moeite aan. Nog een ander leuk feitje: op die gitaar van Wright zat een sticker van het spel Minecraft. Zou dat zijn lievelingsgame zijn?

Ten slotte volgde de toegift, als afsluiter van het optreden. Hierbij werd onder andere My Fear gespeeld. Daarbij werd één van de fans in de zaal heel gelukkig gemaakt, hij had het liedje namelijk aangevraagd. De band zei dat het lied al heel lang niet meer live gespeeld was, waarna de basgitarist zei ‘I’m not ready!’. Vervolgens werd bewezen dat Cloud Control echt een goede band is, want ook zonder een liedje goed ingestudeerd te hebben, werden er geen hoorbare fouten gemaakt.

Cloud Control gaf een heel goed concert, waar eigenlijk niets op aan te merken is. Het publiek was enthousiast, na elk nummer volgde een hard applaus. De band gaf de show goed weg. Vooral toetsenist en zangeres Lenffer danste met de liedjes mee, wat er heel vrolijk uitzag. Wright sprong een paar keer op en neer bij de laatste liedjes, wat het optreden nog meer energie gaf. Daarnaast is de band muzikaal gezien heel sterk. De nummers klinken, ook qua stemgeluid, bijna net zoals op de albums. Het is best een prestatie als een band dat voor elkaar krijgt. Daarnaast bleken de bandleden ook nog eens sympathiek te zijn: na afloop stonden ze bij de T-shirt- en platenverkoop, waar ze een praatje hielden met de bezoekers en iedereen bedankten. Cloud Control mag zeker vaker een bezoekje aan Nederland komen brengen!