Recensie: Ulrika Spacek – The Album Paranoia
16 maart 2016
445 WOORDEN 1 MINUUT

Ulrika_Spacek_-_The_Album_ParanoiaHet Berlijnse nachtleven is de basis voor veel verrassende en vreemde situaties. Een van die situaties is Ulrika Spacek. Dat is niet de volgende Russische atleet die betrokken wordt bij het dopingschandaal, maar een band die zijn naam aandoet met spacende krautrock. De gelijknamige frontmannen Rhys Edwards en Rhys Williams ontmoetten elkaar in een uitgaansgelegenheid in de Duitse hoofdstad en doken vervolgens met elkaar een Londense kunstgalerij in om muziek te maken. Het resultaat is een warm bad.

The Album Paranoia is een spacey schatkist, mede omdat Ulrika Spacek niet, zoals negentig procent van de collega’s, tot in den treure singles vooruit liet snellen. De Londenaren maken het zich op hun debuut tot missie op krautrock te ontdoen van zijn stoflaag met een pompende pop-plumeau. En die missie, die wordt voltooid. Ulrika Spacek vreet het uitgekauwde genre met huid en haar op en spuugt vervolgens vuur.

Het is te wijten aan het feit dat Ulrika Spacek op geen enkele manier typisch is. Van die vreemde naam (we houden ons aanbevolen voor de gouden tip) tot de wisselende structuren binnen de nummers op The Album Paranoia. Net als Ulrika Spacek recht op zijn bestemming af lijkt te razen, kan de band ongenadig uit de bocht vliegen, met alle gevolgen van dien. Vooral single Beta Male is halverwege de plaat een uitgesponnen epos, dat met een instrumentaal deel lang de adem inhoudt, maar daarna bulderend uiteen barst.

tumblr_ny0ku5b2uV1uq1907o1_1280

Ulrika Spacek brouwt drankjes die de tong kietelen, maar waarvan we niet per se hoeven te weten wat er allemaal in zit. Goed, we proeven vleugjes Deerhunter en Sonic Youth, maar verder vooral veel Ulrika Spacek. Op de middelbare muziekschool zouden we dat collectief waarschijnlijk terugvinden aan de lunchtafel van Hookworms en Viet Cong. Kortom, bij de buitenbeentjes. Naar verluidt verzamelen de leden van Ulrika Spacek op hun zolderkamertjes oude televisies in de hoop dat die ooit zullen veranderen in tijdreis-portalen. Onnodig, zo blijkt uit The Album Paranoia, dat op zichzelf zo’n portaal is.

De podiumpresentatie van de band, die inmiddels is uitgegroeid tot een vijftal, sluit aan bij dat ietwat geromantiseerde fantasiebeeld van nerdy nozems. Leuk hoor, dat het publiek (bijvoorbeeld in het Amsterdamse OT301) zo geniet van Ulrika Spacek, maar de band zelf heeft geen flauw idee dat er iemand in de zaal staat. Daar zullen de Britten, met shows op onder meer Best Kept Secret, aan moeten wennen. Met dit paranoïde debuut op zak schiet Ulrika Spacek namelijk op de sterren. Raak.

Op 11 april is Ulirka Spacek het voorprogramma van DIIV in Paradiso, Amsterdam. Ulrika Spacek staat op Eindhoven Psych Lab, dat plaatsvindt op 10 en 11 juni. Op zaterdag 18 juni speelt de band op Best Kept Secret 2016.