Recensie: I Am Oak – Ols Songd
3 februari 2014
308 WOORDEN < 1 MINUUT

De Utrechtse band I Am Oak, onder leiding van voorman Thijs Kuijken, heeft in december tijdens het tienjarig bestaan van platenmaatschappij Snowstar Records aangekondigd een nieuw-oud album met folknummers uit te brengen. Op dit album staan nummers die Thijs vijf jaar geleden geschreven heeft in dezelfde situatie waarin hij nu zit: met liefdesverdriet. Daarom heeft de band besloten het oud-nieuwe album te upgraden naar een nieuw-oud album, de nummers iets aan te passen en het opnieuw uit te brengen. Dit werd Ols Songd. Het album zelf ziet er gepast uit, op de cover staan namelijk geheugensteentjes, wat terug slaat op de oude gevoelens die de liedjes moeten overbrengen.

Bij het opzetten van het album had ik gelijk een gevoel bij de nummers – het eerste nummer is namelijk heel langzaam, een soort slaapliedje. Het was wachten op een stuk dat sneller zou gaan en minder op de andere nummers zou lijken, maar dit moment kwam niet. Wel springt het nummer Pollen Of The Plains er uit, ondanks dat ze in principe steeds hetzelfde stukje zin herhalen. Het is meer een reggaeachtige vibe in plaats van puur folk, een beetje vergelijkbaar met nummers uit het repertoire van Will & The People. Ook Islands More Islands is opvallend. Dit is namelijk het enige nummer met een up-tempogedeelte en heeft nog enigszins een vorm van ritme in zich. Ook is de zang duidelijk verstaanbaar, wat op sommige tracks wat minder is.

Het is een lief album met een mooie stem, goed overgebracht, maar niet een album dat je ‘een keer tussendoor midden op de dag’ zou moeten luisteren. Het beste moment om deze liefdesverdrietnummers te luisteren is op een regenachtige avond, onder een dekentje met een grote kop chocolademelk met marshmallows. Al met al is het een best goed album: redelijk eentonig maar met een lekkere stem, begeleid met goede instrumenten.