Recensie: Jacco Gardner – Cabinet Of Curiosities
25 februari 2013
301 WOORDEN < 1 MINUUT

Jacco Gardner, bekend van zijn single Clear The Air, is een van de grote Nederlandse beloftes van 2013. Zijn catchy achternaam doet je denken dat hij uit Engeland komt, maar hij is toch echt geboren in Hoorn. Na ongeveer een jaar van opnemen, is 11 februari dan eindelijk zijn debuutalbum uitgekomen, met de naam Cabinet Of Curiosities. Iedereen was razend enthousiast en heel benieuwd, en of onze hoge verwachtingen terecht waren, is te lezen in deze recensie.

Cabinet Of Curiosities begint met single Clear The Air, een goed en veelbelovend begin van het album. Dit is het nummer waarmee Gardner doorgebroken is en niet zo’n beetje ook. Begrijpelijk, want het is een erg goed nummer. Met een klavecimbelsolo word je meegezogen in de wereld van de baroque pop.

Alle andere elf nummers van het debuut van Jacco Gardner zijn zeker niet slecht, maar heel erg veel van hetzelfde. Rustige sixtiespop waarin Gardner je bezingt met zijn rustige stem. In elk nummer zijn de invloeden van de barokmuziek heel goed terug te horen; overal zit een orgel in en in de meeste nummers is ook een klavecimbel aanwezig – een heel tof element op het album. Ook zou je, zonder enige voorkennis, zo geloven dat Cabinet Of Curiosities een album is uit de sixties, vanwege de overduidelijke gelijkenissen aan de psychedelische muziek uit die tijd.

Buiten Clear The Air zijn The One Eyed King, Cabinet of Curiosities en de mooie afsluiter The Ballad Of Little Jane de hoogtepunten van de plaat. Cabinet of Curiosities is een bijzondere en zeker ook bijzonder goede debuutcd van Jacco Gardner; een letterlijk ‘cabinet of curiosities’, om het maar zo te zeggen. Het enige minpunt aan het album is de minimale variatie tussen de nummers en om deze reden krijgt de debuutplaat van Jacco Gardner een welverdiende vier sterren.