Recensie: Bear’s Den – Islands
21 november 2014
275 WOORDEN < 1 MINUUT

A1kN21f3qoL._SL1500_Bear’s Den is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een band die indie folk definieert. De band roept vergelijkingen op met Mumford & Sons, dat rond 2010 een folkrevival ontketende. Op het sterke, ingetogen debuut Islands toont de band echter aan dat het zich kan meten met Mumford’s meesters.

Bear’s Den is ontstaan uit de band Cherbourg die in 2010 uit elkaar gingen. Bandleden Andrew Davie en Kevin Jones smeekten vervolgens om de hulp van nieuwkomer Johannes Refsdal en samen kregen ze het voor elkaar om knusse en vertrouwde nummers te schrijven. Dit leverde hen onder meer een plaats op in het voorprogramma van het eerdergenoemde Mumford & Sons. Islands is het eerste album van Bear’s Den. Al eerder heeft de band nummers uitgebracht, in de vorm van EP’s. Islands lijkt qua sound erg veel op voorgaande EP, Without/Within.

Het album begint fris, met een verwelkomend nummer. Deze sfeer blijft de hele plaat lang hangen. Met Above The Clouds Of Pompeii als extra rustig nummer en met Magdalene als een wat speelsere track. Het gebeurt Bear’s Den wel vaker dat ze hun publiek het zwijgen opleggen, op een positieve manier. Op Eurosonic Noorderslag 2014 verontschuldigde de band zich voor hun depressieve liedjes, maar er heerste naar verluidt juist een positieve serene stilte in de Schouwburg. (‘It’s so quiet here.. thanks, that’s really considerate. And really scary. I’m sorry our songs are so depressive…’)

In het straatje van folk doen baarden en gitaren het altijd prima: check! Kruip maar lekker onder de dekens en zoek de rust op met Islands, want de onstuimige Nederlandse winter staat voor de deur.