MENU
Interview: Exmagician: “We willen zoveel mogelijk controle over ons eigen geluid”
8 januari 2017
1106 WOORDEN 3 MINUTEN

Luck of the Irish? Nee, voor producers en songwriters Daniel Todd en James Smith is dat cliché allesbehalve op zijn plaats. Het tweetal is dan ook niet écht Iers, maar Noord-Iers. Net toen Todd en Smith met hun vorige band Cashier No.9 begonnen door te breken, viel de band uit elkaar. De twee bleven over en stichtten samen Exmagician op basis van hun gemeenschappelijke liefde voor Pavement (wiens Trigger Cut de bandnaam leverde), Beck en Captain Beefheart. In aanloop naar hun show op Eurosonic Noorderslag vertelt Exmagician over hun debuut Scan The Blue, het arrangement van die plaat en de hernieuwde samenwerking.

Jullie kennen elkaar al sinds jullie tienerjaren. Maakt dat het soms moeilijker om op een professionele manier met elkaar te werken?
“Niet echt. We hebben een dikke huid gekregen wat betreft elkaars kritiek, waardoor we vrij snel de slechte ideeën kunnen filteren zonder dat iemand zich daardoor aangevallen voelt. Het is lang geleden dat het ons lukte om écht op elkaars zenuwen te werken en dat willen we graag zou houden.”

Eerder brachten jullie muziek uit als bandleden van Cashier No.9. Wat ging er mis?
“Het kwam tot een nogal abrupt einde, waar we je de details maar van zullen besparen. We hebben geweldige dingen gedaan als Cashier No.9, maar we hebben er altijd de voorkeur aan gegeven om het oude los te laten en ons op het nieuwe te concentreren. Het voelde een beetje alsof we onze plek in de rij afstonden en zelf weer achteraan sloten, maar achteraf is dat juist leuk geweest.”

Heeft de ervaring van een band die uit elkaar valt de manier waarop jullie met dit project omgaan veranderd?
“We maken nu alle beslissingen met z’n tweeën, dat maakt het een stuk makkelijker om de boel draaiende te houden. Minder geblaat, meer wol. Alles valt vroeg of laat een keer uit elkaar, het heeft geen zin om je daar druk om te maken. Probeer gewoon zo veel mogelijk te doen als het nog kan. We hebben gedurende onze periode in Cashier No.9 wel veel geleerd over hoe dingen werken, of juist niet werken. We zijn ons meer bewust van de valkuilen.”

Hoezeer moeten we Exmagician zien als voortzetting van Cashier No.9?
“Het is absoluut een voortzetting van die periode en die band. Zelfde songwriters, maar met nieuwe nummers en een nieuw geluid. We vinden het geen probleem om oudere ideeën af te stoppen die we destijds nooit afgemaakt hebben. Een paar van die oude nummers hebben het gehaald tot op het Exmagician-album. Er is altijd een zee aan onafgemaakte ditjes en datjes waar we ons nu en dan in kunnen onderdompelen.”

Wat zijn volgens jullie de grootste verschillen tussen Cashier No.9 en Exmagician?
“Het album van Exmagician hebben we zelf geproduceerd, in samenwerking met Rocky O’Reilly (And So I Watch You From Afar, General Fiasco, Wheatus). Dat was enorm leuk en hielp om het geluid wat viezer en directer te maken. Het was altijd ons voornemen om ervoor te zorgen dat dit album anders zou klinken dan het album van Cashier. We werken nu al aan ons volgende album, en dat gaat weer een heel andere kant op.”

Waarom hebben jullie ervoor gekozen om zelf het productieheft in handen te nemen?
“We nemen allebei al jaren muziek thuis op en hebben lang aan onze kwaliteiten en ons zelfvertrouwen gewerkt. Het leek nu niet meer dan logisch om het zelf te doen. Het is wel fijn om samen te werken met iemand als Rocky die als het ware de plakband kan verwijderen en de boel met een beetje superlijm tot één geheel kan maken.”

Is het niet moeilijk om als producer afstand te bewaren van de muziek die je zelf geschreven hebt?
“De lijn tussen producer, muzikant en songwriter is niet meer zo scherp als die geweest is. De mensen die ons inspireren zijn in de meeste gevallen ook de mensen die zelf schrijven, spelen én produceren. We hebben een helder idee van hoe onze muziek moet klinken, dus we willen daar zo veel mogelijk controle over hebben.”

Een van de opvallendste eigenschappen van jullie album is de instrumentatie, die continu op en neer beweegt tussen gitaren en synthesizers, totdat het niet meer duidelijk is wat nou wat is.
“We hebben het album opgenomen in een aantal verschillende sessies. Dat gaf ons de kans om thuis te experimenteren en overdubs toe te voegen. In de studio hebben we veel gebruik gemaakt van re-amping, geluid terugsturen door een oude versterker en hebben we veel reverb en tape delays toegevoegd. De Korg MS-2o synthesizer is waarschijnlijk het vaakst voorkomende instrument op de plaat en is samen met wat viezige fuzzpedalen die een vriend van ons gemaakt heeft heel belangrijk geweest voor het geluid. Rocky heeft veel blazers ingehuurd en had bovendien het geduld om voetgestamp, handgeklap en geluiden van zeemeeuwen, samuraizwaarden en doedelzakken te overdubben. Het zit er allemaal ergens in. Volgende keer doen we wellicht een solo op een tandenborstel.”

Hoe is het tot nu toe geweest om die nummers naar een livesetting te vertalen?
“Dat is bij ons altijd een beetje moeilijk geweest. We zijn nooit een band geweest die probeert onze shows te vatten in de studio. Wanneer we onze nummers live spelen kan dat problemen opleveren. We moeten een klein beetje valsspelen om de nieuwe nummers op het podium te spelen, aangezien er maar vier van ons zijn. Als we het ons konden veroorloven, zouden we met z’n zevenen of achten touren.”

Als je zoveel speelt met instrumentatie en productie bestaat, met name in de psychedelische hoek, het risico om het nummer uit het oog te verliezen. 
“Zorgen dat er een goed nummer is, blijft waarschijnlijk ons belangrijkste doel, maar we zijn er inderdaad niet bang voor om daar laag na laag op te stapelen, zolang er onderweg maar niets verloren gaat. Het is een dunne lijn, maar ik denk dat we er onze balans op gevonden hebben.”

De afgelopen jaren hebben we met dank aan Tame Impala, Pond en King Gizzard and the Lizard Wizard vanuit Australië een soort psych revival gezien. Voelen jullie je deel van die groep?
“We zijn zelf fan van een hoop van die bands en het is geweldig om de bronnen die ons beïnvloeden ook in de muziek van andere bands te horen. Ik weet niet zeker of we ons ook echt deel voelen van zo’n gemeenschap. We hechten ons liever niet te veel aan een specifiek genre.”

Exmagician speelt tijdens Eurosonic Noorderslag 2017 op woensdag 11 januari van 22:15 tot 23:00 in De Spieghel.

Tweet Share
Geschreven door
Dirk
Dirk

Dirk raakte op Best Kept Secret 2013 verslaafd. Niet aan geestverruimende middelen, maar aan alternatieve muziek! Houdt van boeken en foto's, maar alleen degenen waar hij zelf niet op staat....