MENU
Interview: ELLA: “Ik wil graag verder kijken dan Nederland”
13 februari 2017
985 WOORDEN 2 MINUTEN

Muziek is mode. En de afgelopen jaren waren, naast alles wat naar hip-hop en R&B klonk, rook of smaakte, twee dingen enorm hip: solo- en zijprojecten van gevestigde muzikanten en bandnamen in kapitalen. Enter ELLA. Simpelweg ELLA ja, want de Nederlands-Zwitserse Ella van der Woude behoeft eigenlijk geen introductie meer. De muzikante kennen we namelijk al als frontvrouw van wijlen Houses, als filmcomponist en als bandlid van het vorig jaar doorgebroken Amber Arcades. Nu brengt ze voor het eerst muziek uit op persoonlijke titel.

Toch is dat geen poging om aan te haken bij de trends van tegenwoordig. Eigenlijk had Van der Woude de stap zelf nauwelijks door. “Ik breng inderdaad nu pas voor het eerst muziek uit onder mijn eigen naam,” zegt ze als we elkaar op een koude doch mooie Amsterdamse avond ontmoeten vlakbij de Prinsengracht. “Het voelde gewoon heel natuurlijk om dat nu te doen. Echt meer druk levert het niet op, maar de muziek staat wel wat dichter bij mij als persoon.” Helemaal alleen is ELLA nog steeds niet. Zo werkt ze nog altijd samen met Nicky Hustinx en Manuel van den Berg uit Houses. “Het is zeer waardevol om zo op elkaar ingespeeld te zijn, en de samenwerking is voor iedereen op een positieve manier veranderd. Iedereen heeft nu een duidelijke rol, dus verloopt het ook soepeler.

Ella van der Woude werd geboren in Zwitserland, maar verhuisde naar Nederland voor haar studie. “Hartstikke romantisch hoor, zo’n valleitje, maar je ontgroeit dat snel.” Uiteindelijk studeert Ella af aan de popafdeling van het Conservatorium van Amsterdam en groeit ze als zangeres van Houses (dat zijn eerste EP opnam in Ella’s geboorteland) uit tot een van de meest veelbelovende muzikanten van Nederland. In 2014 ging de band definitief uit elkaar vanwege artistieke meningsverschillen. Spijt daarvan heeft Van der Woude niet. “We zijn toen ongeveer tegelijkertijd begonnen met Kensington en hebben nog in hun voorprogramma gestaan, maar ik ben er niet rouwig om dat we met Houses besloten hebben uit elkaar te gaan. Als je in de muziekwereld werkt, gun je het iedereen ook van harte om zo hoog te reiken als bijvoorbeeld Kensington nu doet.” De sporen van Houses zijn grondig verwijderd. Er zitten zeeën van tijd en ruimte tussen de minimalistische melodieën van ELLA en de alternatieve pop die ze schreef bij Houses. In die periode coverde ze zelfs nog Pixies’ Here Comes Your Man als onderdeel van de DWDD Recordings. “Ik luisterde vroeger eigenlijk meer naar klassieke muziek dan naar pop of rock. Pixies vormde daarin een omslag en werd heel belangrijk voor me, al hoor je dat nu niet per se meer terug in mijn muziek.”

De oorzaak daarvan ligt grotendeels in het eerder beschreven opnameproces. “Ik schrijf nu alles zelf, dus de basis voor deze liedjes ligt in mijzelf, een Juno synthesizer en een baritongitaar. Verder niets. Ik werk het best ’s nachts, dus ik schreef eigenlijk altijd in mijn eentje op mijn donkere slaapkamer.” Dat zou zorgen voor de nodige hindernissen, zo ontdekte Van der Woude al snel. “Ik moest dan heel zacht zingen omdat de buren al sliepen. Een groot deel van de zang die je op deze nummers hoort is mijn eigen stem die meerdere malen gekopieerd is.” Qua sound liggen de eerste tipjes van de sluier daardoor dichter bij een andere, eveneens individuele muzikale bezigheid van Van der Woude. Ze is namelijk niet alleen popmuzikant, maar ook filmcomponist. “Ik snap de vergelijking tussen die twee werkzaamheden goed, maar voor mij liggen ze best ver uit elkaar. Dat komt vooral door de werkwijze. Als filmcomponist heb ik vaak maar heel kort de tijd om muziek te schrijven. Dat moet soms nadat ik de film één of twee keer gezien heb. Daardoor let je heel erg op terugkerende thema’s en emoties. Natuurlijk doe ik dat altijd, maar de noodzaak is minder groot. Wel zijn sommige nummers die ik nu uitbreng ontstaan uit ideeën die in eerste instantie bedoeld waren als soundtrack.”

In de periode waarin Van der Woude voor het eerst op die manier experimenteerde kwam ze in contact met Stew Jackson, een producer die eerder samenwerkte met Massive Attack en Phantom Limb. “Ik ontmoette Stew per toeval in Amsterdam, via een gemeenschappelijke vriend. We spraken toen over onze muziek en hebben lang opnames heen en weer gestuurd. Een samenwerking kwam er niet meteen van, maar we zijn wel altijd in contact gebleven. Stew is erg belangrijk geweest in de overgang van soundtracks naar popliedjes, bijvoorbeeld door middel van arrangementen, maar hij geeft me ook veel vrijheid.”

Eind vorig jaar was het eerste resultaat daar in de vorm van single IDWTGTKY, kort voor I Don’t Want To Get To Know You. “Dat nummer was een van de eerste nummers die volledig af was. Ik weet niet zeker of het een goede vertegenwoordiging is van de muziek die ik nog ga uitbrengen, maar op dit moment voelde het goed om dat nummer als eerst uit te brengen.” De single en de inmiddels verschenen EP vormen pas het begin, benadrukt ze. Van der Woude wil best Annelotte de Graaf, frontvrouw van Amber Arcades achterna. “Ik weet natuurlijk al een beetje hoe het is om een muzikale carrière te hebben, maar Annelotte en ik hebben het daar wel vaak over als we op tour zijn.” De eerste stap had ELLA natuurlijk al gezet, de tweede en derde inmiddels ook. De releaseshow in de Amsterdamse Roode Bioscoop op 21 februari? Stijf uitverkocht. Het extra concert een dag later? Geen tickets meer voor te krijgen. Toch richt ELLA het vizier, net als Amber Arcades, ook direct op het buitenland. Haar eerste shows speelde ze zelfs in Groot-Brittannië. “Nederland is leuk , maar ik wil graag wat verder kijken.”

ELLA’s naamloze EP is uit sinds 19 januari. Op 21 februari en 22 februari speelt ELLA twee releaseshows in de Roode Bioscoop, Amsterdam. Beide concerten zijn uitverkocht.

Tweet Share
Geschreven door
Dirk
Dirk

Dirk raakte op Best Kept Secret 2013 verslaafd. Niet aan geestverruimende middelen, maar aan alternatieve muziek! Houdt van boeken en foto's, maar alleen degenen waar hij zelf niet op staat....