MENU
Festivalverslag: Best Kept Secret 2016, dag 2 (+ foto’s)
19 juni 2016
1876 WOORDEN 5 MINUTEN

Muzify is op Best Kept Secret 2016! In ons tweede dagverslag lees je recensies van de shows van Editors, Bloc Party, Glass Animals en meer. Daarnaast zie je foto’s van onze fotograaf Hannah Jacobs!

Alice on the Roof

De Belgen zijn al het hele weekend nadrukkelijk aanwezig op Best Kept Secret, maar zaterdag is dé dag van de Rode Duivels. Stukje ongelukkige planning: precies als de EK-wedstrijd België – Ierland net buiten het terrein op een groot scherm wordt uitgezonden, staan er twee Belgische acts op het programma. Nadat The Black Box Revelation het hoofdpodium aan stukken heeft gereten met back to basics-bluesrock, is het namelijk de beurt aan de talentvolle Alice on the Roof in THREE. De ruststand bij de wedstrijd is 0-0 en ook Alice on the Roof komt als een onbeschreven blad ‘het veld’ op. Vast even de eerste helft afgekeken, want ze is een paar minuutjes te laat.

Hoewel, een paar minuutjes? Eigenlijk voelt het alsof het Waalse Alice on the Roof zo’n twee jaar te laat is. De synthpop van Alice Dutoit (toit is Frans voor dak), die net als Christine & the Queens op vrijdag wordt omringd door een volledig mannelijke band, past in het straatje van Chvrches en dergelijke hitmachines waarbij je als bandlid het podium niet mag betreden als je geen drumstok in je hand hebt. Alice on the Roof maakt dan ook het meeste indruk als die drums een keer onaangeroerd blijven, bijvoorbeeld met een cover van haar succesvolle landgenoten van Oscar and the Wolf. Niet dat die drumbreaks niet effectief zijn trouwens, dat bewezen acts uit de categorie van Bastille, Dotan en Imagine Dragons in het nabije verleden al. Wanneer haar popliedjes toewerken naar een discoclimax scoort Alice on the Roof bijna net zo makkelijk als het Belgische elftal, dat in de tweede helft drie keer het net wint. Alice Dutoit zegeviert ook, maar haar overwinning is wat minder ruim.

BestKeptSecretDag2-2

Glass Animals

Blanker en Britser dan de jongens van Glass Animals kom je ze op Best Kept Secret 2016 nauwelijks tegen. Het viertal uit universiteitsstad Oxford maakt echter muziek die doet vermoeden dat de enige neerslag die ze ooit gezien hebben die van het tropisch regenwoud is. Op hun debuut ZABA doordrenkte het kwartet zijn indie al met invloeden vanuit hip-hop (de band werkte onder meer samen met Joey Bada$$) en Afrikaanse muziekstijlen. Inmiddels is met How To Be A Human Being een tweede album op komst.

Het proces rondom die tweede plaat is hoor- en zichtbaar belangrijk geweest in de ontwikkeling van de band. Waar Glass Animals in den beginne nog wat ongemakkelijk over kon komen, staat de band nu met veel zelfvertrouwen en spelplezier op het podium. De twee voorproefjes die de band geeft van het album, waaronder leadsingle Life Itself, vallen op in de set omdat ze niet onder een laag van dromerige synths verborgen gaan. Ze zenden met hun diepe baslijnen trillingen door de modderplassen op het veld voor de mainstage. Het is niet helemaal duidelijk of het enthousiasme van de band nou overslaat op het publiek of andersom, maar het resultaat mag er zijn. Wanneer de band Kanye Wests Love Lockdown covert, klimt zanger Dave Bayley het publiek in. Op zijn sokken. Zoals hij zelf al zegt zal zijn moeder waarschijnlijk boos zijn. Ze is waarschijnlijk de enige, want Glass Animals laat Best Kept Secret lachend achter.

BestKeptSecretDag2-3

Sleaford Mods

Mogen we even terugkomen op onze stelling dat je ze niet Britser dan Glass Animals vindt op Best Kept Secret 2016? Dames en heren: Sleaford Mods. Het duo, dat bestaat uit de Britse beer Jason Williamson en ‘dj’ Andrew Fearn (hij duwt aan het begin van het optreden op play en begint daarna aan zijn sixpack bier) is een tierende tweekoppige terriër die een uur lang op uiterst Britse wijze tekeer gaat tegen eigenlijk alles dat Brits is, al moet de regering het natuurlijk het meest ontgelden.

De minimalistische beats die Fearn uhm… aanklikt vormen een fraai contrast met de woordwatervallen die Williamson (al is het inmiddels eventjes droog geworden) over het publiek in TWO uitstort. Hoe grof de teksten van Williamson ook zijn, Sleaford Mods bezorgt het publiek – of ze het nou willen of niet – een glimlach op het gezicht. Dat is er voor een deel aan te wijten dat de nuances van de Britse politiek niet besteed zijn aan het grootste deel van de toeschouwers, zeker niet in deze vorm. Gelukkig heeft Sleaford Mods de afgelopen jaren niet alleen gelet op de inhoud, maar ook op de vorm van hun muziek: met Tied Up in Nottz, No One’s Bothered en Jobseeker heeft de band stiekem zelfs wat hitjes. Kunnen punk en digitale muziek niet hand in hand gaan? Als Andrew Fearn aan het eind van de show zijn laptop inpakt en vertrekt weten we zeker dat zo’n uitspraak onzin is.

BestKeptSecretDag2-4

Bloc Party

“You’re too kind,” zegt Kele Okereke aan het begin van de show van zijn Bloc Party. En misschien is dat ook wel zo. Want eerlijk is eerlijk: de afgelopen jaren heeft Bloc Party ons niet echt reden gegeven om ons bezig te houden met Bloc Party. Kort na de vorige show van de band op Best Kept Secret, op de eerste editie in 2013, ging de band uit elkaar. Het eind? Was het maar zo’n feest, denken we soms. Want in een nieuwe samenstelling bracht de band begin dit jaar het matige vijfde album Hymns uit, dat (net als de tweede t/m vierde plaat eigenlijk) doet terug verlangen naar Silent Alarm, het sensationele debuut van het Londense viertal. De gedachte aan dat album alleen al slaagt erin ons tóch naar het hoofdpodium te lokken.

Daar opent de band echter met het materiaal waarover we het liever niet meer hebben, hoewel Virtue misschien wel het sterkste nummer op het meest recente album is. Daarna volgt het sterkste deel van de show met achtereenvolgens Hunting For Witches, Song For Clay (Disappear Here) en hit Banquet. Zelfs bij deze nummers valt echter op met hoe weinig energie en enthousiasme de riffs worden gespeeld. Het onontkoombare Helicopter wordt afgeraffeld en bij One More Chance kampt de band met technische problemen. Voor afsluiter Ratchet meldt de frontman van dienst: “At home, we call this a banger.” Hebben we hier toch een iets andere definitie van, Kele. Mede door de inmiddels zo misplaatste arrogantie van de band voelt de set van Bloc Party aan als cake op een begrafenis: best lekker, maar het blijft een verdrietige aangelegenheid. In één ding heeft Okereke trouwens wel gelijk: fijn dat het droog is.

BestKeptSecretDag2-5

Samm Henshaw

Het heeft een hoed, een leren jack en een gitaar. Beck? Nee, we hebben het over Samm – met twee ‘emmen’ – Henshaw, een 21-jarige Brit met de stem van een 61-jarige crooner. In THREE wordt de charismatische Henshaw vergezeld door een vijfkoppige band die een geluid voortbrengt dat zo vol is als de uitpuilende tent. Al snel blijkt overigens dat Henshaw een artiest is in de categorie die meer naar (mee)klappen suggereert dan een boksbal of de vrouw van Chris Brown. Is dat vervelend? Niet als het werkt.

En werken, dat doet het bij Samm Henshaw. Hij opent zijn show voortvarend met single Autonomy (Slave), waarbij opvalt dat zijn stem zo warm is als Best Kept Secret 2016 in onze dromen was. Naarmate de show vordert blijkt dat er meer schuilgaat in de hoge hoed van Henshaw: een cover van – je raadt het nooit – Wonderwall zorgt voor een magisch voorproefje op de Indie Karaoke die op zondagochtend op het programma staat. Nog zo’n moment is afsluiter Better, waarbij Henshaw het publiek als een volleerde popster opdeelt in twee delen en die delen vervolgens afzonderlijk laat meezingen, tot het publiek samenkomt in één melodie die nog wordt herhaald als Henshaw al lang van het podium verdwenen is. Goed dat hij tijdens de show de spelling van zijn naam een paar keer benadrukt, want de soul van Samm Henshaw heeft zieltjes gewonnen.

BestKeptSecretDag2-6

Wild Nothing

Hoe het ook kan, maar niet moet, wordt even later vakkundig gedemonstreerd door Wild Nothing. Het project van Jack Tatum begint aan een show die voldoet aan alle voorwaarden om de boekjes in te gaan. De goede tweede plaat Life of Pause is net uit, Best Kept Secret is dé plek voor Tatums muziek en de tent staat goed vol. Kortom, iedereen heeft er zin in. Of wacht, iedereen? Nee, niet iedereen. Tatum en zijn bandleden zelf staan op het podium met een houding die suggereert dat ze de snaren van hun gitaar liever zouden gebruiken om zichzelf te wurgen dan om ze te bespelen. We snappen best dat het een beetje bij de act van de miserabele indiedude hoort hoor. En het is vast en zeker de zoveelste show die Wild Nothing speelt. Maar zo erg kan het niet zijn toch?

De instelling van de band slaat gedurende de show over op het publiek, dat zich beter vermaakt met het verteren van de net verorberde biologische kapsalon. Na de recente single Reichpop lijkt er even vaart te komen in de show, maar al snel blijkt dat Wild Nothing op Best Kept Secret voornamelijk het tweede deel van zijn naam waar komt maken.

BestKeptSecretDag2-8

Editors

Best Kept Secret durft niet alleen risico’s te nemen als het aankomt op de kleine namen op het affiche, maar ook op het gebied van headliners. Op zondag vormt een dj-set van Jamie xx het slotstuk van het festival, op zaterdag staat met Editors een band op het programma die ook headlinesets op Rock Werchter en hoge spots op Pinkpop op zijn naam heeft staan. Trekt zo’n band wel het publiek dat Best Kept Secret wil trekken? Ja, zo blijkt een paar dagen voor het festival begint al: de zaterdag is volledig uitverkocht en daarmee de drukste dag in de nog korte geschiedenis van het Hilvarenbeekse festival.

BestKeptSecretDag2-11

Editors maakt die uitzonderingspositie zonder enige moeite waar. De band betreedt het podium op de mysterieuze klanken van No Harm, afkomstig van het laatste album In Dream. De silhouetten van Tom Smith en de zijnen steken af tegen een achtergrond van tandwielen en radars, die het decor vormen voor een band die aandoet als een geoliede machine. Aandoet ja, want bij de uitvoering van een nieuw nummer (leuk dat de band dat in tegenstelling tot Beck wel aandurft) gaat Smith volledig de mist in, waarna het fraaie nummer overigens alsnog perfect wordt uitgevoerd.

BestKeptSecretDag2-12

Het is de enige steek die de band gedurende anderhalf uur laat vallen. De set kent met achtereenvolgens No Harm, Sugar, Smokers Outside The Hospital Doors, Life Is A Fear en An End Has A Start een ijzersterk begin. Ook hits als A Ton of Love, het mooie Ocean Of Night en oudjes Munich en Pappilon worden foutloos gespeeld zonder dat de band zich er te makkelijk vanaf maakt. De set wordt daarnaast opgeluisterd met vuurwerk van de soorten en maten die we normaal bij Colpdlay en Muse zien. De show, die plaatsvindt in de stortende regen, lijkt dan ook een bevestiging te zijn dat de band in Nederland en België eigenlijk net zo groot is als die bands. Er moeten zondag gekke dingen gebeuren wil Editors niet de BKS-boekjes ingaan als een van de hoogtepunten van deze editie.

BestKeptSecretDag2-13

BestKeptSecretDag2-14

BestKeptSecretDag2-18

 

Tweet Share
Geschreven door
Dirk
Dirk

Dirk raakte op Best Kept Secret 2013 verslaafd. Niet aan geestverruimende middelen, maar aan alternatieve muziek! Houdt van boeken en foto's, maar alleen degenen waar hij zelf niet op staat....