Concertverslag: Will and the People @ Paradiso
21 januari 2013
763 WOORDEN 2 MINUTEN

Will and the People. Nog geen jaar geleden had niemand ooit gehoord van deze Britten en hun eerste optreden in Nederland was voor slechts 15 mensen, aldus zanger Will Rendle. Afgelopen donderdag stonden ze in een uitverkochte grote zaal van Paradiso, tevens werd het concert live uitgezonden op 101tv en 3fm. Je kunt nu dus wel stellen dat deze band het hélemaal gemaakt heeft in ons land. Met hits als Holiday en Lion in the Morning Sun ging het dak er zoals gewoonlijk weer af, maar ook de nieuwe nummers van het album Friends dat vrijdag uitkwam deden het geweldig: de band liet zich van zijn beste kant zien.

Om half acht stipt begon het voorprogramma. Na wat zelfpromotie voor de toen nog gesloten deuren van Paradiso betrad singer-songwriter, tevens neefje van leadzanger Will en gitarist Jamie, Tom Bradley het podium. Hij pakte het publiek meteen in met zijn lieve nummers en niet te vergeten prachtige uiterlijk.  Langzaam werden de bezoekers opgewarmd voor de echte show. Toen Jamie het laatste liedje meekwam was het duidelijk: het duurt niet lang meer voor het échte werk.

Onder luid gejuich kwam de band rond half negen het podium op gelopen en werd het onbekende Mr. Sketchy ingezet, een vrolijk nummer dat insloeg als een bom. Als een soort vredesgolf hadden ze gelijk iedereen mee, het beloofde een prachtige avond te worden. Na de laatste noten van het eerste nummer klonken de bekende deuntjes van hit Holiday. Met stukjes van Sun is Shining van Bob Marley, Smoke Two Joints van Sublime en ATB’s 9 PM (Till I Come) maakten ze er haast een echte vakantie van. Daarna deden ze nog twee nummers van het nieuwe album: the Cape Town Blues en Friends. Beide fijne, rocky nummers met een reggae randje. Dan één van de absolute festivalknallers: Propellerheads. Met een langzame opbouw ontpopte het liedje zich tot hét springnummer van de avond.

Het was bijna aandoenlijk om te zien hoe erg de band genoot van de aandacht die ze kreeg van het publiek, leadzanger Will Rendle probeerde er zelfs nog een Nederlands ‘dankjewel’ uit te krijgen. Hij vertelde dat het volgende nummer een emotioneel nummer voor hen is. De bandleden omhelzen elkaar nog even stevig, en dan is het tijd voor Masterpiece. En het nummer doet eer aan zijn naam. ‘It’s a killer time… For you and me.’ Dat was het zeker. Na een relaxed Troubled Pro, nieuw nummer Sensimilla en een rap 100,000 Times Before verliet de band opeens het podium en bleef zanger Will alleen over met zijn akoestische gitaar. ‘I need your help for this one’. Misunderstood is één van de onderschatte nummers. Zo goed als alle 1500 man in de zaal zongen luidkeels mee en overmeesteren bijna het gezang van Will. Als daarna de rest van de band gezamenlijk bij een stel microfoons gaat staan en inzet met de vocals van Blue is het publiek doodstil, dat was toch wel één van de hoogtepunten van de avond. De groep kwam acapella prachtig uit de verf en alle vijf de leden zongen even zuiver.

Als één van de laatste liedjes een cover. Pixies’ Where Is My Mind doet het wederom goed bij het publiek en ondanks meerdere versprekingen in de lyrics is het een prachtige versie. Bij de eerste tunes van megahit Salamander was het publiek bijna niet meer te houden. Alle aanwezigen gingen compleet uit hun plaat en als daarna Will sarcastisch het ‘laatste nummer’ Addicted aankondigt kan het bijna niet gekker.

Nadat de band het podium verliet en zo’n 2 minuten later weer terugkwam was het tijd voor het prachtige The Game. Ook hier kwamen de achtergrondstemmen weer geweldig uit en werden inmiddels in het publiek al voorbereidingen getroffen voor de afsluiter. Toen drummer Charlie aftikte voor de ultieme eindknaller Lion in the Morning Sun, sprong menig fan het podium op. Gekleed in felgekleurde badjassen had het niet veel beter kunnen worden. Natuurlijk moest Will weer even stagediven (dit keer iets beter aangekondigd dan op Lowlands), en na het spektakel op het podium was het dan toch echt over met de pret.

Het is wel duidelijk, Will and the People hebben de harten van de Nederlanders veroverd. Het is niet meer ‘de band met dat hitje Lion in the Morning Sun‘. Met twee albums op zak, tal van uitverkochte concerten en schreeuwende fans kan het bijna niet anders: deze band is klaar om de rest van de wereld te laten zien wat ze in huis hebben.

Voor degenen die het concert zelf graag willen zien: het concert is hier terug te kijken!

bron foto: Facebook